Ga naar hoofdinhoud

Tipweek | Tip 5 – Tijdig voorbereiden op eHerkenning niveau 3 voor BTW-aangiften

Heb je klanten die nog steeds gebruikmaken van het oude ondernemersportaal van de Belastingdienst om hun BTW-aangiften te doen? Volgend jaar kan dit niet meer.

Tip

Dan is daarvoor het nieuwe portaal ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’ beschikbaar. Daarvoor hebben zij eHerkenning niveau 3 nodig om te kunnen inloggen. Alleen als je klant een eenmanszaak heeft, kan ook met DigiD worden ingelogd op het nieuwe portaal. De betreffende klanten hebben van de Belastingdienst een brief gekregen, waarin zij worden uitgenodigd om de overstap voor te bereiden naar eHerkenning niveau 3. Een andere optie is dat zij vanaf 2022 de BTW-aangiften via jouw software willen laten indienen. In dat geval hebben zij zelf geen eHerkenning nodig, maar zij moeten jou dan wel machtigen om namens hen met eHerkenning de BTW-aangiften te doen.

eHerkenning verhogen of aanvragen

Steeds vaker is eHerkenning niveau 3 een voorwaarde om aanvragen te doen bij een overheidsinstantie. Heb je klanten die wel eHerkenning hebben maar nog geen niveau 3? Adviseer hen om tijdig contact op te nemen met hun eHerkenningsleverancier om de eHerkenning te verhogen. Klanten die nog geen eHerkenning hebben, kunnen dit bij een erkende eHerkenningleverancier aanvragen. De levertijd bedraagt enkele werkdagen. Zorg er dan voor dat zij alle documenten en handtekeningen juist en volledig aanleveren. Dit verkort de levertijd. Raad hen aan niet te lang hiermee te wachten, want aan het eind van het jaar wordt het waarschijnlijk druk bij de eHerkenningsleveranciers en dan duurt de levertijd waarschijnlijk langer.

BRON: Accountancy van Morgen.
Back To Top