Ga naar hoofdinhoud

Ombudsman: klachten over Belastingdienst zorgwekkend gestegen

In 2014 signaleerde de Nationale ombudsman een grote stijging in het aantal klachten over de Belastingdienst.

Dat blijkt uit de presentatie in de Tweede Kamer van het jaarverslag 2014 van de waarnemend ombudsman Frank van Dooren. De ombudsman zag op vrijwel alle beleidsterreinen een afname van het aantal klachten, maar het aantal klachten over de Belastingdienst is in 2014 ‘zorgwekkend gestegen’, aldus Van Dooren. “De Belastingdienst is met afstand koploper van de top 15, met meer dan 6.600 klachten; dat is 18 procent van alle bij de Ombudsman ingediende klachten.”

Een oorzaak voor de klachten ligt bij de politiek, meent Van Dooren. “Veel van de problemen zijn terug te voeren op onmogelijke opdrachten waarmee uitvoeringsdiensten zijn opgezadeld vanuit de politiek, vanuit flinkheid en streven naar efficiency. Nadat systemen zijn ingevoerd die onvoldoende op fraudegevoeligheid waren doordacht, moesten met grote voortvarendheid maatregelen worden uitgevoerd om die fraude te bestrijden. Wie werd daardoor echter het meest getroffen? Niet de calculerende fraudeurs, maar goedwillende burgers die zelf helemaal niet hebben gefraudeerd of in ieder geval niet die bedoeling hadden.

Bron: Accountant.nl

Back To Top