Ga naar hoofdinhoud

Dure hybride auto’s strop voor schatkist

CDA-kamerleden Pieter Omtzigt en Martijn Van Helvert vrezen opnieuw een strop voor de Nederlandse schatkist. Dure hybride auto’s vallen in een laag bijtellingstarief (7%) maar dragen relatief weinig bij aan een schoner milieu. De beide kamerleden vrezen daarmee een strop voor de fiscus. Zij refereren aan de Volvo XC90 T8 Twin Engine omdat deze auto weliswaar 43 km elektrisch kan rijden maar daarna gewoon een benzinemotor nodig heeft om 2750 kg van de auto in beweging te zetten.

De beide kamerleden constateren dat de 7% bijtellingscategorie nu vol zit met grote auto’s die wanneer ze door hun elektrisch aangedreven range heen zijn niet echt zuinig rijden. De beide kamerleden komen met een behoorlijk lijstje: Audi A3 e-tron, BMW i3 Range Extender, BMW i8, Ford C-Max Energi, Mercedes-Benz C 350 Plug-in, Mercedes-Benz C 350 Plug-in Estate, Mitsubishi Outlander PHEV, Opel Ampera, Toyota Prius Plug-in, Volkswagen Golf GTE, Volkswagen Passat GTE Volkswagen Passat Variant GTE, de Volvo V60 Plug-in Hybri en natuurlijk de Volvo XC90 T8 Twin Engine? En vragen de staatssecretaris van financiën of er nog andere modellen zijn die in deze categorie vallen?

De beide kamerleden vragen bovendien de staatsecretaris over de periode gelegen tussen januari 2013 en april 2014 wil aangeven hoeveel auto’s met een theoretisch verbruik tussen de 1 en 50 gram CO2/km per maand geregistreerd worden en hoeveel dat de schatkist kost aan gemiste BPM, MRB en bijtelling (bij een leasecontract van 60 maanden)?

Omtzigt en Van Helvert wijzen bovendien nog even op een onderzoek van de Algemene Rekenkamer uit 2013. Hierin werd geconcludeerd dat het fiscaal stimuleren van zuinige auto’s een dure maatregel voor verminderen CO2 is en dat de gebruikte testmethode voor nieuwe auto’s leidt tot een papieren werkelijkheid en dat het verbruik in de praktijk van deze nieuwe auto’s eigenlijk onbekend is.

Bron: Accountancy van Morgen

Back To Top